EBK har en lång tradition av juniorverksamhet. Klubben geometry homework deltar i Svenska Seglarförbundets satsning ”Ungdomsvänliga klubben”. En satsning som syftar till att uppmuntra ungdomar att segla och i den andan satsar vi vidare in i 2010.

För kommande säsong finns några av tidigare års grupper kvar, samt att det startas upp nya verksamheter.
Då vår nybörjarverksamhet på onsdagar är relativt fullbokad med barn, kan endast ett mycket begränsat antal nya tas in för 2010. Det finns dock möjlighet att starta upp en ytterligare nybörjargrupp, på antingen söndagseftermiddagar eller på tisdagskvällar. Finns föräldrar/äldre ungdomar som är intressede att att vara ledare för en sådan grupp, så stöttar juniorkommittén i bildandet av en grupp. Hör i så fall av er till Janne Björnsjö (janne@kappsegla.com).
Du blir inte ensam, en nybörjargrupp bygger helt på föräldrarengagemang, där föräldrar måste ställa upp ett antal gånger per säsong för att bära jollar och köra följebåt. Dock behövs någon seglingskunning förälder som huvudledare.
Vi kommer under våren att få några platser på SSF:s utbildning till seglarskoleinstruktör. Intresserade kontaktar Simon Dismo (sdismo@me.com).
Under året kommer vi också ha ett par prova-på kvällar, där nyfikna kan bekanta sig med verksamheten.
Nedan beskrivs EBKs verksamhet för 2010. Håll också koll på juniorsidan på www.ekerobk.se.

Seglarskola för nybörjare:
• Onsdagsgruppen; segling i 606 och optimist för åldern 8-12år. Ansvarig ledare Patrik Karlsson (patrik.karlsson@capgemini.com)
• Sommarseglarskola; för åldern 8-13 år, dagläger under perioden 28/6-2/7, mer info senare på webben.

Fortsättningsverksamhet:
• Grundkurs för kappsegling i kölbåt
• Tisdagsgruppen; lasersegling för ungdomar med seglingvana, Ansvarig ledare Per Wessman (par.wessman@hifab.se)
• Kappseglingssträning måndagar

Grundkurs: kappsegling med kölbåt
Under våren 2010 genomför juniorsektionen en nybörjarkurs i ”kappsegling med kölbåt”. Kursen är riktad till juniorer och särskilt då EBK juniorer i åldern 14 till 18år. 606:or kommer användas som träningsbåtar.
Kursen är uppdelad i en två avsnitt, en teoridel och en praktikdel, och hålls under åtta måndagskvällar och en helgdag från slutet av mars till slutet av maj. Kursen ger en grund som man har nytta av i all kappsegling, både för kölbåtar och jollar.

Förkunskaper: Grundläggande seglingskunskaper. Skall kunna framföra en båt och hålla i ett roder själv.

Ledare: Mårten Blixt, Göran Thingvall, Jan Björnsjö och Simon Dismo

Anmälan: Anmälan senast den 28/2 till juniorsegling@kappsegla.com

Kostnader: Kostnad 200kr + medlemskap i EBK

Tisdagsgruppen
Lasersegling för ungdomar med seglingsvana.

Förkunskaper: Du kan hantera båt och segel så pass att du seglar ungefär dit du vill.

Målsättning: Att segla bättre, d.v.s. lära oss utnyttja vind, segel, centerbord, båt, balans och trim-möjligheter m.m. för att få ut mer fart och glädje i seglandet. Lite allmänt sjövett, säkerhet och båthantering. Vi seglar alltid en och en i jollarna. Du ansvarar varje gång för en jolle, där du ser till att den kommer riggad i sjön och efter seglingen kommer upp på land och riggas av.
EBK har 5st Laserjollar att tillgå, så gruppen blir relativt begränsad. Ett litet övertal tas in.
Om du har egen Laserjolle så använder du förstås den, och då kan vi ju vara flera i gruppen.

Ledare: Pär Wessman + föräldrar.

Anmälan: Senast den 1/4 till par.wessman@hifab.se
Krav är att en förälder kan hjälpa till minst en gång per termin.

Kostnader: För att låna båt i EBK måste man vara medlem + betala 100kr/termin.
Vid egen båt krävs endast medlemskap i EBK.

Kappseglingsträning måndagar
På måndag kvällar startas en ny träningsverksamhet för juniorer och seniorer

Förkunskaper:
Vi förutsätter att du kan hantera båt och segel så pass att du seglar ungefär dit du vill, men du behöver inte vara expert. Man måste ha själv ha en vilja att kappsegla.

Inriktning:
Måndagsträningen riktar sig till juniorer och seniorer i EBK. Kappseglingsträningen sker främst med entypsbåtar; 606, laser och eventuellt e-jolle.

Ansvarig: Mårten Blixt (marten@kappsegla.com)

Anmälan: Juniorer som vill vara med på kappseglingsträningen anmäler sig senast den 1/5 till juniorsegling@kappsegla.com. Anmäl vilken klass du vill segla.
Seniorer anmäler sig gång för gång om man vill använda klubbåt, används egen båt är det bara att dyka upp.

Kostnader: För att låna båt i EBK måste man vara medlem + betala 100kr/termin.
Vid egen båt krävs endast medlemskap i EBK.

Information: Mer information finns på hemsidan: www.ekerobk.se.

OBS: Antalet deltagare begränsas av tillgång på båtar.

Juniorverksamheten 2010