Vi står åter inför en spännande seglingssäsong i EBK med mycket aktiviteter och här kommer lite information.

Det stora arrangemanget är ju de Allsvenska seglingarna vid Jungfrusund den 10-12 juni. Här behöver vi fortfarande fler som kan hjälpa till. Mer om detta kommer i eget utskick.

Seglingsprogrammet på hemmaplan, dvs Kyrkfjärden är nu spikat. SRS seglingarna i EBK CUP blir i stort sätt sig lika som tidigare år. Det blir 10 stycken torsdagar, vi seglar Mälarvarvet den 28e maj, sedan återkommer Hagskärsturen den 20e augusti  och till sist avslutar vi säsongen med ett jubileum den 17e september när vi seglar EBKs 40e klubbmästerskapet.

På Mälarvarvet är vi med som delarrangör. Planeringen är väl inte klar, men en inte allt för vågad gissning är väl att vårat strå till stacken är att liksom tidigare att ansvara för baren till kvällen!

Hoppas många ser fram mot årets SRS seglingar, det är inte mycket som slår en ljummen torsdagskväll på Kyrkfjärden! Har du inte varit med förut och är nyfiken på upplägg, format och annat, det är bara att ställa frågan till oss i seglingskommittén

På måndagarna blir det i år en mer organiserad träning, där upplägget för respektive kväll planeras av den ansvarige för kvällen och gås igenom innan vi går ut på vattnet. Det kommer bli övningar som ”starter”, ”rundningar”, genakker/spinakker segling, samt som vanligt även korta race.

Första måndagen blir redan den 11e april, när vi träffas i klubbstugan för ett teoripass. Sedan börjar vi på sjön för de båtar som kan redan den 18e april. måndag den 9e maj har vi bjudit in Björn Österberg från North som kommer vara med att coacha oss ute på sjön.

Måndagsträningarna har ju sitt ursprung i 606 seglingarna, detta utökades i fjol med  andra båttyper och i år kommer bl.a. J/70s och klubbåten Ester vara med.

Vill man segla klubbåtar, så finns 3st 606or, samt Ester.

För måndagsträningarna blir det anmälan av seglare och/eller båt på söndagskvällen innan, så är upplägg och deltagande klart när vi kommer ned på måndagskvällen

Första tillfället den 12e april kl 19:00 blir också en uppstart där vi diskuterar upplägget, så välkommen hit om du också vill veta mer om måndagsträningarna.

Slutligen för att höja temperaturen inför säsongen bjuder seglingskommittén in till uppstartsträff torsdag den 7e april kl 19:00. Här taggar vi upp och pratar seglingsplaner i allmänhet och EBK seglingar i synnerhet. Även det senaste om det Allsvenska eventet i Jungfrusund den 10-12 juni informerar vi om här, välkomna.

Program, inbjudan, tider och all annan info kommer på hemsidan, bloggen (http://kappsegla.ekerobk.se) och andra sociala medier, håll ögonen öppna!

Välkomna till ett spännande seglingsår 2016 i Ekerö Båtklubb.

Hälsar Seglingskommittén genom Janne Björnsjö

Segling i EBK 2016