Under vinterhalvåret är många båtklubbar utsatta för stölder och skadegörelse. Vår båtklubb, Ekerö Båtklubb, är tyvärr inget undantag. Vi har redan fått information att en medlem sett två obehöriga personer inne på våra inhägnande varvsplaner. De har tagit sig in utan att ha öppnat någon av våra grindar. Deras bil, en Volvo V70, stod utanför grindarna. Bilnumret noterades och enligt Transportstyrelsen är bilen avställd. Om dessa personer varit inne på vårt område för att själva stjäla eller bara för att rekognosera för kommande stölder vet vi inte. Händelsen är dock alarmerande. Dessutom vet vi att en båt vid våra bryggor nyligen har fått påhälsning av obehöriga.

Vi måste nu hjälpas åt att bevaka våra båtar och vår klubbhamn. Vi kan aldrig förhindra att något sker, men vi kan tillsammans göra vårt område mindre attraktivt för stölder och skadegörelse.

1. Vi har under vinterhalvåret en jourtjänst som innebär att två medlemmar varje dag kontrollerar området och rapporterar om något har hänt. Anmäl dig till denna jourtjänst. Teckningslista finns i klubbstugan.
  2. Besök ofta din båt under hela vintersäsongen. Kontrollera då att inget har hänt och att även pressningen ligger som den ska. Åk gärna ner vid olika tidpunkter på dygnet.       Och när du ändå är nere, titta gärna till även andras båtar.
  3. Töm din båt, om du inte redan har gjort det, på all värdefull utrustning. All bygelmonterad utrustning såsom GPS och ekolod måste plockas ur båten och förvaras på säkrare plats.
  4. Vinterförvara din utombordare, om detta är möjligt, separat inlåst.
  5. Förse din båt och/eller båtmotor med sök- och spårsystem.
  6. Idag stjäls många drev, växelhus och båttrailrar. En anledning är att dessa är näst omöjliga att identifiera. Ett tips är då att märka framför allt dessa delar, men även annan elektronisk utrusning, med Stöldskyddsföreningens DNA-märkning.
  7. Om din båt står på en båttrailer ska båten och motorn vara låsta. Trailern ska dessutom vara låst med t.ex. ett kulhandskelås. En annan bra åtgärd för att försvåra en stöld är att montera bort hjulen och palla upp trailern på klossar.
  8. Om du har en stege liggande vid din båt, tag gärna hem den eller se till att den är ordentligt låst ihop med din vagga.

Det finns många andra åtgärder som du kan göra för att försvåra för tjuvarna. Ett är att installera ett enkelt inbrottslarm som larmar när någon obehörig tar sin in i båten. Sådana finnas att köpa i elektronikhandeln.

Till sist: Har du några andra tips om hur vi tillsammans ska försvåra för tjuvarna eller har du observerat något som förefaller mystiskt i klubbhamnen, hör av dig till styrelsen. Detsamma gäller självfallet om din båt trots allt blir utsatt för stöld eller skadegörelse.

Stoppa tjuven!